De website van jouw onderneming is als een online visitekaartje, het verteld wie jullie zijn, wat jullie doen en maakt het mogelijk voor potentiële klanten om in contact te komen met jouw onderneming. Die contactmomenten (en/of verkopen van producten/diensten) noemen wij conversie. Deze conversie zal uiteindelijk bijdragen aan de (online) doelstellingen van jouw onderneming en op ten duur ook aan een hogere omzet. Je hebt een website en wilt daarmee in contact komen met (potentiële) klanten maar weet niet waar te beginnen? Hier onder geven wij enkele tips om de bezoeker van jouw website sneller te verleiden tot het maken van een conversie.
1. Kijk naar het resultaat, niet naar het uiterlijk
Natuurlijk je wilt een mooie, sprekende website welke aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf. Soms komt het alleen voor dat de best converterende elementen op je website iets uit de toon vallen, dit zorgt er voor dat deze elementen juist meer opvallen waardoor de bezoeker ‘getriggerd’ wordt dit element te gebruiken. Vaak kan het ‘succes’ van een bepaald element gemeten worden of vergeleken worden in een zo geheten A/B test met een ander vergelijkbaar element. Deze gegevens zijn uit te lezen in een analyse, welke Tilexx voor jouw onderneming kan maken.
2. Bekijk de website als klant
Het klinkt zo logisch, maar bekijk jouw website eens van uit de ogen van de klant. Jij weet precies waar je naar moet zoeken of welke elementen je moet gebruiken voor het opnemen van contact, maar is dit voor de klant net zo duidelijk? Verplaats je eens in hem/haar of vraag eens naar de ervaringen van een persoon dat niet zo vaak de website bezoekt of hij/zij weet wat er moet geburen om een bepaald doel te behalen. Een klant zou nooit mogen zoeken naar een conversie-element!
3. Laat de klant niet zoeken, bied meerdere opties
Jij hebt ingedachte wat je wilt behalen met jouw website: contact aanvragen, telefoontjes of reserveringen. Zorg er voor dat de klant hier niet naar hoeft te zoeken een button of ander conversie-element mag best op diverse plaatsen (met een andere tekst) terug keren op de webpagina. Het liefste is deze altijd in beeld, zorg bijvoorbeeld dat een offerte/bestel-button mee-scrollt met het scherm of dat deze onder aan de pagina nog eens te vinden is.
4. Overtuig bij de CTA
Een CTA-element is een call-to-action dit element (bijvoorbeeld een clickable telefoonnummer of button) zorgt er voor dat de conversie daadwerkelijk wordt verworven. Als deze elementen duidelijk te vinden zijn (zo als hierboven in punt 3 besproken) dan weet de klant dat hij/zij daar contact op kan nemen, maar soms is er altijd nog een drempel voor de bezoeker om contact op te nemen of de bestelling te plaatsen, kies er daarom voor om een USP of een belofte er bij te tonen denk aan “altijd bereikbaar tot 20.00 uur” bij een telefoonnummer of “Morgen gratis thuisbezorgd” bij een bestel knop.
5. Focus niet enkel op de elementen maar op het geheel
Zoals aangegeven is het belangrijk om de bezoeker diverse opties/elementen te bieden waar hij/zij kan converteren, maar waarom zou hij/zij daar op klikken of naar toe bellen als het verhaal/de website niet aansluit bij de verwachtingen? Precies. Het is belangrijk dat de website duidelijk verteld wat jouw onderneming kan betekenen voor de bezoeker, overtuig en laat zien dat jouw firma betrouwbaar en dé juiste optie is voor de bezoeker. Dit overtuigen kan zowel tekstueel als met de vormgeving van de website.
Bovenstaande 5 tips zijn vrij simpel door te voeren en eigenlijk we de basis van de website optimalisatie. Voor meer tips en eventueel zelfs een compleet plan voor meer conversie op jouw (huidige) website kan je bij Tilexx altijd terecht voor voordelig marketing advies. Vraag hier direct vrijblijvend een offerte voor aan of neem contact met ons op via: info@tilexx.nl.